Dé Yogastudio van Sliedrecht en omstreken

Lieve allemaal,

Na een lange reisdag afgelopen zaterdag hebben we 2 nachten doorgebracht in het plaatsje Yangshuo. We zitten nog in de streek waar het karstgebergte in zijn volle glorie aan de horizon prijkt. En dat is zelfs in het donker contrasterend aan de drukte van het stadje te zien.

De volgende dag wordt in het licht duidelijk dat we echt midden tussen de bergen zitten waardoor het uitzicht weer is om van te smullen.

Yangshuo ligt aan de Li rivier en is een populair plaatsje voor alle soorten toeristen. Dat is te merken want het is druk, maar we vinden het ook best gezellig al die bedrijvigheid.

De Li rivier kan flink vol raken met boten vol toeristen dus voor een boottocht wijken we uit naar de Yulong rivier. We varen een uurtje op een bamboo raft. Heel tof om mee te maken. Ondanks het lage water en daardoor weinig “raften” hebben we een leuke ochtend op en langs het water.

We delen ons bamboe vlot met 2 Chinese toeristen, Wendy en Alex, oom en nichtje. Ze zijn een beetje bijzonder, hartstikke aardig en vooral Alex vindt het helemaal leuk dat hij zijn Engels kan oefenen door met ons te kletsen. Ze nemen ons mee uit lunchen en na een gezellige en heerlijke vegetarische maaltijd nemen we afscheid van elkaar.

We rusten uit in ons fijne hostel met een hele behulpzame eigenaar en we gaan erna shoppen en snuffelen op West Street, de grote toeristische straat in Yangshuo vol eettentjes, winkeltjes en vooral herrie en veel mensen.

Op de dag erna staat ons vertrek naar Hong Kong op de planning. Maar niet voordat we het platteland van China hebben gezien. We huren in de ochtend 2 hysterisch roze elektrische scooters en gaan enthousiast de weg op.

Yangshuo wordt vergeleken met Halong Bay in Vietnam. Daar ben ik een paar jaar geleden geweest en ik snap de vergelijking. Het aparte is dat er zover je kan kijken bergtoppen te zien zijn die los van elkaar bestaan. Verder is Yangshuo omgeven door kleine dorpjes, rijstvelden en meer platteland.

We touren een route die ons is aangeraden door onze vriend, de eigenaar van het hostel, en we kijken onze ogen uit. Voor mij is scooteren in Azië het ultieme reisgevoel en wat te gek om dit samen met ma te delen!

De rest van de middag chillen we in het hostel want ik word ontzettend beroerd en ’s avonds hebben we nog een bus en nachttrein te gaan. Een krappere nachttrein dan we gewend zijn maar we waarderen deze manier van reizen waardoor we een nacht in een hostel en reistijd besparen. Dan is een krap bedje best te verkroppen.

Het verloopt verder allemaal voorspoedig en zo komen we afgelopen dinsdag na een laatste grenscontrole over land aan in Hong Kong.

In Hong Kong blijkt het heet te zijn, maar echt heet. Het zweet loopt op plekken, ik zal de details laten voor wat het is, en we moeten echt af en toe de airco in vluchten om het vol te houden. Maar ik vind de grote stad geweldig. Ik ben er 5 jaar geleden geweest met een overstap die ik daar had en ik wilde ooit terug. Daar zijn we dan!

De stad die gebouwd is tussen en tegen de bergen geeft een bijzonder beeld.

We verblijven op Hong Kong Island en het vasteland, Kowloon, brengen we een bezoekje door middel van de Star Ferry die ons naar de overkant brengt. We brengen de afgelopen dagen onze tijd in de grote stad door met shoppen, ronddwalen, zweten, genieten en we sluiten onze reis af met een middag heerlijk op het strand om verkoeling te vinden in de zee. Hebben we zelfs dat nog mee gepikt!

En dan lig ik hier in bed op onze laatste avond de laatste paar zinnen van dit blog te schrijven. Met een gevoel van weemoed en zin om weer naar huis te gaan kijken ma en ik terug op een onvergetelijke reis. We kunnen niet geloven wat we in een maand tijd voor verschillende dingen hebben gedaan en gezien. Van Rusland via Mongolië naar China, de diversiteit maakt deze reis zo bijzonder. Dat samen met het delen van deze ervaring met m’n moeder.

We zijn geweldige reisgenootjes gebleken. Een ware match. Ik ben me enorm bewust van de uniciteit van deze ervaring samen en ik neem dit niet voor vanzelfsprekend aan. Deze reis was ontroerend, indrukwekkend, liefdevol en geweldig. We hebben bezonnen, geouwehoerd, enorn gelachen, gezwegen, gereflecteerd en bovenal genoten.

Wat is reizen toch geweldig en soms ook echt helemaal niet. That’s life. En helemaal weg zijn van wat je gewend bent en uit je comfortzone zijn zet alles weer in een ander perspectief. Dat is fijn, en leerzaam, en vernieuwend. En laat ik niet vergeten te benoemen dat ik hou van het ontdekken van wat de wereld te bieden heeft. Al is het maar een klein stukje ervan.

Nog een noot aan moeders; ik ben zo trots op jou! Je hebt je grenzen verlegd, zowel mentaal als fysiek, een droom nagejaagd en iets helemaal voor jezelf gedaan. We hebben zoveel mogen zien en beleven en notabene samen Aziatische biertjes gedronken! Bedankt voor deze ervaring, een ervaring die voor altijd een herinnering blijft en die, zoals we zelf steeds zeggen, niemand ons meer afpakt. Laf joe!

En jeetje, wat is het bijzonder om zo gemist te worden thuis, dus op naar onze lieve mannen!