Mediteren kun je leren!

Meditatie… Een woord dat nogal een zweverige lading kan hebben. Er is letterlijk wel eens tegen me gezegd; “dan zweef je zeker 10 meter boven de grond?”. Net als de opmerking “jij bent zeker altijd zen?”. Op beiden antwoord ik (helaas pindakaas) met een duidelijke nee.

Want voor mij heeft mediteren niets met zweven of zen-zijn te maken. Het heeft voor mij enkel en alleen de betekenis: ‘zijn met dat wat is’. Klanten vertellen me soms dat ‘het ze niet gelukt is’ als ze thuis hebben geoefend. Op mijn vraag wat er dan niet gelukt is wordt er geantwoord dat ze er niet rustig van werden. Aha! Als dat je doel is om te mediteren, better think again. Het doel van meditatie is namelijk dat er eigenlijk geen doel is. Je gaat zitten met dat wat is.

Ik hoor je denken dat dit allemaal leuk klinkt maar dat dit echt zo makkelijk niet is. Klopt, helemaal mee eens. Sterker nog, ik denk dat ik het vaker moeilijk vind dan makkelijk. Want als ik ben met dat wat is, is er dus ruimte voor rust en mooie gedachten maar misschien nog wel meer ruimte voor nare gedachten, onrust en negatieve overtuigingen.

In 2016 heb ik een meditatieretraite gedaan in Thailand. Op een dun matje (ik zweer het, nog dunner dan jij nu denkt) in een kamer (lees: betonnen hok) bracht ik de nachten door en overdag mediteren, mediteren, mediteren. De muren kwamen op dag 3 letterlijk op me af. Ik dacht dat ik gek werd. Ik heb de hele film Dirty Dancing in m’n hoofd afgespeeld om mezelf maar bezig te houden.

Meditatie retraite 2016, Thailand.

In het westen worden we niet opgevoed met de gedachte dat “alles er mag zijn” of oké te zijn met jezelf. Dat raakt me nog steeds als ik mensen coach of gesprekken heb met yogaklanten. Waarom hebben we de grootste worsteling in ons leven met onszelf? Waarom zijn wijzelf onze eigen grootste vijand?

Ons stress-systeem is ingericht om te vechten of te vluchten bij gevaar. Vroeger, denk aan het stenen tijdperk, was dit ontzettend handig want vechten of vluchten kon je leven redden als er een beer of een man met een bijl voor je stond. Tot zover top! In deze huidige tijd hebben wij te maken met gevaar in de vorm van deadlines, drukke gezinnen, vervelende partners of angsten. Ons stresssysteem reageert hetzelfde, namelijk vechten of vluchten, alleen is dit helemaal niet meer constructief. We gaan namelijk niet dood aan een angst of een irritante baas. We mogen onze stress-systemen dus leren dat we in voorgenoemde gevallen helemaal niet dood gaan, maar dat we dit aan kunnen. Dat alles voorbij gaat. Het gaat er niet om dat je je beter gaat voelen maar dat je beter gaat voelen!

ACT Guide | Boeken en gratis materiaal

En daar komt meditatie als een handige helper om de hoek kijken! Want meditatie, dus niets anders dan zitten met wat is, helpt je om vriendschap te sluiten met alles wat je voelt en denkt. “Kom maar angst, ik vind je niet leuk én je mag er toch zijn”, “Kom maar rotgevoel, ik vind je niet leuk én je mag er toch zijn”, “Kom maar leuke herinnering, ik vind je leuk én je mag er zijn”, “Kom maar fysieke onrust, ik vind je strontvervelend én je mag er toch zijn”, “Kom maar fijn gevoel, ik vind je leuk én je mag er zijn”. Welkom, je bent beland in het zogeheten ‘hier & nu’ en daar is alles oké. Want hier & nu hoef jij niet te vechten of te vluchten. Hier & nu is alles precies zoals het moet zijn.

Sinds die meditatieretraite in Thailand weet ik dat ik niet doodga als ik rotgevoelens ervaar, dat ik niet doodga als ik overmand word door angst of eenzaamheid. En dat ik niet doodga als ik zit met dat wat is. Het is nog steeds niet mijn natuurlijke manier van omgaan met shit. Ik leer nog steeds, iedere dag weer. Ik weet nu: ik hoef niet meer te vechten of te vluchten, ik blijf erbij. Ik hoef me niet beter te voelen, ik mag beter vóelen.

Dan komt nu het moment om je aan het werk te zetten. Want het is niet een kwestie van dit allemaal bedenken maar het ook echt doen. Niet alleen erover lezen, maar het ook echt te ervaren. Klik op onderstaande afbeelding voor een geleide meditatie van 15 minuten en kijk wat er gebeurt. Je kunt dit niet fout doen dus succes gegarandeerd!

Klik op deze afbeelding voor een geleide meditatie "Dankbaarheid".
Klik op deze afbeelding voor een geleide “dankbaarheid” meditatie.

Enjoy en ik nodig je uit naderhand hieronder te delen hoe het voor je was. Heb je nog vragen? Stel ze gerust!

Warme groet,

Nienke

Dit bericht is gepost in Blogs. Bookmark de link.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *