Soorten Yoga

Het team van Happy on the Move geeft diverse soorten yoga in de studio.

Bekijk de informatie over de verschillende soorten yoga hieronder, of klik meteen door naar het actuele lesrooster

Meditatieles

meditatieles (door Joëlle)

Meditatie kan niet los worden gezien van yoga. In ieder yogales komt er een vorm van meditatie aan de orde. In deze les zal meditatie juist centraal staan. Voor een kennismaking met meditatie, of juist voor een verdieping van jouw practice.

Het eerste deel van de les zal bestaan uit een zachte vorm van yoga om het lichaam rustig op te warmen en het bewustzijn meer naar binnen te laten keren. Yoga is immers ooit ontwikkeld voor de dagenlang mediterende monniken die hun lichaam moesten laten bewegen.

Het tweede deel van de les is volledig gericht op meditatie. Per les zal er aandacht zijn voor een specifieke techniek of een bepaald thema. Er zal ruimte zijn om de meditatie onder begeleiding zelf te ervaren. Daarnaast is er ook ruimte voor het delen van je ervaring en het stellen van vragen.

Wanneer:
Maandag 18:30 – 19:30 (geschikt voor alle niveaus)

Flow Yoga

Flow Yoga (door Joëlle)

Flow Yoga is een een krachtige vorm van yoga, waarbij je bewegingen maakt op de ademhaling. De vinyasa’s zijn kleine zonnegroeten die tussen de houdingen gedaan worden. Zo krijg je een mooie flow van energie waarbij je snel spieren opbouwt en sterker wordt in armen, benen en romp. In deze vorm van Flow Yoga worden rust en intensiteit afgewisseld. 

Wanneer:
Maandag 19:45 – 20:45 (geschikt voor alle niveaus)

Poweryoga

poweryoga (door Nair)

Deze vorm van Yoga is een vorm waarbij de nadruk ligt op het vinden van jouw kracht. Door middel van letterlijk krachtige houdingen die wat meer uitdaging geven ontwikkel je uithoudingsvermogen en spierkracht. Deze vorm is geschikt voor de sportieve yogi die niet bang is om te zweten. Daarnaast leer je in dezelfde houdingen te ontspannen wat je niet nodig hebt.

In de les komen altijd een aantal onderdelen aan bod:

  • Pranayama, ademhalingsoefeningen voor reiniging, meer energie en het balanceren van de hersenhelften.
  • De flow van de Zonnegroet voor opwarming van het lichaam en flexibiliteit van de ruggengraat.
  • Krachtige Asana’s, yogahoudingen, waarmee je jouw lichaam een complete work-out geeft.

Energie (prana) gaat stromen en dat zorgt voor een vitaal en krachtig lichaam en concentratie van de geest. 

Wanneer:
Dinsdag 18:45 – 20:00 (geschikt voor beginners en extra uitdaging)

Yogalates

Yogalates (door Nair)

Pilates is ooit ontwikkeld met Yoga als één van de inspiratiebronnen. Dat het op een bepaalde manier op elkaar lijkt is dus niet gek. Het grootste verschil tussen Pilates en Yoga is dat bij Yoga het werken aan kracht, uithoudingsvermogen en balans wordt gekoppeld aan hoe je daarmee omgaat in je mind.

Yogalates is dus een combinatie van yoga en pilates. De dynamische pilatesoefeningen worden afgewisseld met de staande en zittende houdingen uit de yoga. Beide gaan gepaard met een bewuste ademhaling. 

Je ontwikkelt kracht, flexibiliteit , stabiliteit en er wordt veel aandacht besteed aan het versterken van buik- en rugspieren  en het losmaken van de rug wat bijdraagt aan een goede lichaamshouding.

Wanneer:
Dinsdag 20:15 – 21:15
Zondag 9:00 – 10:00 (geschikt voor alle niveaus)

Hatha Yoga

Hatha Yoga (door Nienke)

‘Ha’ betekent zon en ‘tha’ betekent maan. Tegenovergestelden komen samen. Waar Hatha yoga kan worden ingezet om poses lang vast te houden geef ik met de invloed van flow beweging in de poses. Ademhaling is een belangrijk onderdeel van de lessen. Je leert om ademhaling in te zetten voor ontspanning en als ondersteuning van de bewegingen. Een combinatie van focus op asana (poses) en pranayama (ademhaling) maakt dat je je na een les ontspannen voelt met toch het idee dat je iets gedaan hebt. Je lichaam wordt op deze manier flexibeler, spieren worden sterker en je wordt je bewuster van wat er allemaal gaande is in je lijf. Dit zorgt voor innerlijke rust en je komt in contact met jezelf. Daarnaast is het goed voor je organen, klieren en het zenuwstelsel. Je leert je lichaam uit te dagen en grenzen op te zoeken zonder hard te zijn voor jezelf.

Wanneer:
Woensdag 18:30 – 19:30 (geschikt voor alle niveaus)
Woensdag 19:45 – 20:45 (geschikt voor extra uitdaging)
Zaterdag 9:00 – 10:00 (geschikt voor alle niveaus)

Yin Yoga

Yin Yoga (door Francis)

Yin yoga heeft een rustig karakter. Posities worden langer vastgehouden, zo heb je meer tijd om je grenzen te verkennen en te verleggen. Je leert spanningen in de spieren loslaten en de houdingen zijn vooral gericht op het versterken en het versoepelen van bindweefsel en gewrichten. Ze rekken dieperliggende spieren. Je hoeft even niet heel intensief te bewegen, maar juist de tijd nemen voor je lichaam.

Wanneer:
Woensdag 9:30 – 10:30 (geschikt voor alle niveaus)
Donderdag 18:30 – 19:30 (geschikt voor alle niveaus)
Donderdag 19:45 – 20:45 (geschikt voor alle niveaus)

Zwangerschapsyoga

ZWANGERSCHAPSYOGA (door nIENKE)

Wekelijkse yogalessen (dus geen cursus!) volledig gericht op jouw zwangerschap en je ongeboren kindje. Een mooie manier om jouw zwangerschap in rust en met bewustzijn te ervaren. De lessen geven je een fijne voorbereiding op jouw bevalling en de tijd erna!

Tijdens de lessen besteden we aandacht aan het lijf, het hoofd en de adem. In stilte en in beweging voor een krachtig en ontspannen gevoel.

Neem contact op om je op te geven of stel je vragen via nienke@happyonthemove.nl.

Wanneer:
Vrijdag 9:30 – 10:30 (geschikt voor alle trimesters)