Soorten Yoga

Het team van Happy on the Move geeft diverse soorten yoga in de studio.

Bekijk de informatie over de verschillende soorten yoga hieronder, met de daarbij behorende lestijden

Hatha Yoga

Hatha Yoga (door Nienke)

‘Ha’ betekent zon en ‘tha’ betekent maan. Tegenovergestelden komen samen. Waar Hatha yoga kan worden ingezet om poses lang vast te houden geef ik met de invloed van flow beweging in de poses. Ademhaling is een belangrijk onderdeel van de lessen. Je leert om ademhaling in te zetten voor ontspanning en als ondersteuning van de bewegingen. Een combinatie van focus op asana (poses) en pranayama (ademhaling) maakt dat je je na een les ontspannen voelt met toch het idee dat je iets gedaan hebt. Je lichaam wordt op deze manier flexibeler, spieren worden sterker en je wordt je bewuster van wat er allemaal gaande is in je lijf. Dit zorgt voor innerlijke rust en je komt in contact met jezelf. Daarnaast is het goed voor je organen, klieren en het zenuwstelsel. Je leert je lichaam uit te dagen en grenzen op te zoeken zonder hard te zijn voor jezelf.

Wanneer:
Woensdag 18:30 – 19:30 (geschikt voor alle niveaus)
Woensdag 19:45 – 20:45 (geschikt voor extra uitdaging)
Vrijdag 9:30 – 10:30 (geschikt voor alle niveaus)

Gentle Vinyasa Flow Yoga

Gentle Vinyasa Flow Yoga (door Francis)

Vinyasa Flow is een vorm van poweryoga en dus een krachtige vorm van yoga, waarbij je bewegingen maakt op de ademhaling. De vinyasa’s zijn kleine zonnegroeten die tussen de houdingen gedaan worden. Zo krijg je een mooie flow van energie waarbij je snel spieren opbouwt en sterker wordt in armen, benen en romp. Deze variant is “gentle” dus een zachtere vorm van Vinyasa Flow. Elke les wordt afgesloten met een meditatie.

Wanneer:
Maandag 19:30 – 20:30 (geschikt voor alle niveaus)

Yin Yoga

Yin Yoga (door Francis)

Yin yoga heeft een rustig karakter. Posities worden langer vastgehouden, zo heb je meer tijd om je grenzen te verkennen en te verleggen. Je leert spanningen in de spieren loslaten en de houdingen zijn vooral gericht op het versterken en het versoepelen van bindweefsel en gewrichten. Ze rekken dieperliggende spieren. Je hoeft even niet heel intensief te bewegen, maar juist de tijd nemen voor je lichaam.

Wanneer:
Woensdag 9:30 – 10:30 (geschikt voor alle niveaus)
Donderdag 19:30 – 20:30 (geschikt voor alle niveaus)

Sivananda Hatha Yoga

Sivananda Hatha Yoga (door Nair)

Sivananda Hatha Yoga is een vorm van Hatha Yoga die wordt gekenmerkt door de afwisseling van inspanning en ontspanning. De inspanning is geconcentreerd de yoga houding inkomen en bewust in de houding zijn. Ontspanning is het lichaam leren spanning weer los te laten.

De Sivananda Hatha Yogales kent altijd een vaste structuur:

  • De les begint met Pranayama, dit zijn ademhalingsoefeningen voor reiniging, meer energie en het balanceren van de hersenhelften.
  • Daarna zorgt de flow van de Zonnegroet voor opwarming van het lichaam en flexibiliteit van de ruggengraat.
  • Tot slot twaalf Asana’s, yogahoudingen, die alle chakra’s en de daarbij behorende klieren behandelt.

Hierdoor zal Prana (energie) gaan stromen wat zal zorgen voor een vitaal en krachtig lichaam en concentratie van de geest.

Wanneer:
Dinsdag 19:00 – 20:00 (geschikt voor extra uitdaging)